قالي و فرش هاي ايراني قالي و فرش هاي ايراني .

قالي و فرش هاي ايراني

تعريف فرش ماشيني

فناوري و جنس الياف فرش ماشيني

فرش‌هاي ماشيني با فناوري‌هاي مختلف، جنس‌هاي مختلف و با شانه و تراكم‌هاي متنوعي توليد مي‌شوند. يكي از متداول‌ترين فرش‌هاي توليد شده در ايران فرش‌هايي از جنس آكريليك هستند. آكريليك به دليل شباهت زياد به الياف طبيعي( پشم ) و همچنين عمر و كيفيت بالاتر نسبت به الياف مشابه ديگر جزء فرش‌هاي با دوام بالا به حساب مي‌آيد. هر چند قيمت اين نوع فرش نسبت به ساير جنس‌هاي متداول اندكي بيشتر است.
علاوه بر فرش‌هاي توليد شده با آكريليك ۱۰۰ درصد، تركيبات آكرليك با ساير الياف از جمله پشم و پلي‌استر نيز متداول است.
استفاده از پشم طبيعي نيز در توليد فرش ماشيني به دليل قيمت بيشتر آن نسبت به الياف مصنوعي با حجم كمتري به انجام مي‌رسد.
از جمله الياف مصنوعي ديگر كه در توليد فرش ماشيني مورد استفاده قرار مي‌گيرند مي‌توان به پلي‌استر( ابريشم مصنوعي ) و پلي‌پروپلين اشاره كرد. پلي استر علاوه بر ظاهر درخشان كه سبب شباهت فرش ماشيني با فرش‌هاي ابريشمي مي‌شود و همچنين عدم پرزدهي همانند فرش‌هاي آكريليك و پشم، توسط برخي از مصرف‌كنندگان مورد توجه قرار مي‌گيرد. البته دوام و عمر اين نوع فرش نسبت به موارد قبل كمتر است.
شانه و تراكم فرش ماشيني

دو عامل مهم ديگر كه در قالي ماشيني مي‌بايست به آن توجه شود، تراكم و شانه است.
شانه در اصطلاح به تعداد گره‌هاي موجود در هر متر عرض فرش گفته مي‌شود. براي مثال يك فرش ۱۰۰۰ شانه در ابعاد ۴×۳ متر، داراي ۳۰۰۰ گره در عرض فرش است. تعداد گره‌هاي عرضي فرش بر اساس شانه‌هاي فلزي دستگاه بافت فرش مشخص مي‌شود.
تراكم نيز همانند شانه اصطلاحي است كه تعداد گره‌هاي موجود در هر متر از طول فرش را مشخص مي‌كند. معمولا تعداد گره‌هاي طولي از تعداد گره‌هاي عرضي بيشتر است. براي مثال فرشي با تراكم ۲۰۰۰ و در ابعاد ۳×۲ متر، داراي ۶۰۰۰ گره در طول فرش است.

هر چه مقدار شانه و تراكم فرش ماشيني بيشتر باشد، ريزبافتي آن افزايش مي‌يابد و در نتيجه شباهت بيشتري به فرش دستبافت پيدا مي‌كند.
عمر فرش ماشيني

عمر فرش ماشيني بسته به الياف مورد استفاده در آن و همچنين استفاده و نگهداري اصولي ممكن است تا ۳۰ سال برسد. جلوگيري از رسيدن رطوبت به فرش ماشيني و شستشوي اصولي سبب مي‌شود عمر فرش افزايش چشم‌گيري داشته باشد.
طرح‌هاي فرش ماشيني

فرش ماشيني در گذشته بيشتر با الهام گرفتن از طرح‌هاي فرش دستباف كه معمولا شامل بخش‌هاي لچك، ترنج و حاشيه هستند طراحي و بافته مي‌شد. با گذشت زمان و تغيير سلايق، همچنين به بازار آمدن فرش‌هايي از كشورهاي بلژيك، تركيه و برخي كشورهاي ديگر، طراحي فرش ماشيني نيز دستخوش تغييراتي شده است. طرح‌هاي مدرن فرش ماشيني شامل اشكال هندسي، اشكال هنري و شخصيت‌هاي كارتوني براي كودكان روز به روز در حال افزايش است. اگر چه طرح‌هاي مدرن فرش ماشيني نسبت به گذشته رو به افزايش گذاشته است، با اين حال طرح‌هاي سنتي به ويژه طرح‌هاي اصيل فرش دستباف هنوز هم كاربردها و مشتريان زيادي دارند.

طرح‌هاي اصيل ايراني در بسياري كشورهاي جهان شناخته شده هستند. طرح‌هايي مانند هريس، ماهي، نائين، چالشتر و بسياري طرح‌هاي ديگر.
فرش ماشيني مدرن

علاوه بر فرش‌هاي ماشيني سنتي كه با الگوگيري از فرش دستباف توليد مي‌شوند، فرش‌هاي ماشيني مدرن با شكل و طرح و جنس‌هاي متفاوت توليد مي‌شوند. از آن جمله مي‌توان فرش‌هاي ماشيني شاگي كه الياف آن بلند و نامنظم هستند را نام برد. اين نوع فرش‌ها در طراحي دكوراسيون مدرن و در فضاهاي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
كيفيت فرش ماشيني

فرش ماشيني با جنس‌هاي مختلف و انواع مختلف براي كاربردهاي مختلفي توليد مي‌شوند. چنانچه در توليد اين نوع فرش‌ها از الياف با كيفيت استفاده شود و كنترل كيفي مناسب در هنگام توليد و پردازش آن صورت پذيرد، قالي ماشيني عمر طولاني و كيفيت بالايي خواهد داشت. البته نگهداري اصولي براي حفظ و پايداري از فرش نبايد فراموش شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۳۸:۵۵ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :